На бензиностанциите обикновено могат да бъдат намерени два типа бензин – по-евтиният 95 октана и по-скъп, обозначаван често като Super. Но дали вторият е по-добър, само защото е по-скъп?

Основната разлика между двата вида бензин е в октановото число. То показва доколко бензинът е устойчив към детонация. Колкото по-високо е октановото число, толкова по-голяма компресия може да издържи горивото преди да детонира.

В бензиновия двигател горивото се смесва с въздух, компресира се и след това се запалва с искра от запалителната свещ. Това се случва отвън навътре. Изгарянето трябва да е постепенно и контролирано, но ако сместа бъде компресирана прекалено силно част от сместта може да детонира прекалено рано. Това се чува и може да прозвучи като чукане на сух боб в ламаринена тенджера или като дизелов двигател.

Повишаването на мощността на двигателя може да бъде извършено с повишаване на степента на сгъстяване или при турбодвигателите – с увеличаване на налягането. Всяка от тези мерки вдига налягането в горивната камера при изгаряне. При старите двигатели прагът на детонация трябваше да бъде внимателно управляван от конструкторите, особено когато се появиха турбокомпресорите. През 1982-ра конструкторът на двигателите на Saab Пер Гилибранд създаде системата Automatic Performance Control. Тя долавяше "чукането" чрез микрофон, закрепен за блока на двигателя и чрез следене на налягането и оборотите на двигателя.

Модерните бензинови двигатели използват подобни системи, но благодарение на по-бързи процесори те могат и да предвиждат кога ще се стигне до детонация. Атмосферните двигатели забавят точката, в която се задейства запалването при опасност от детонация, което ни връща отново на въпроса каква е разликата между нормалния бензин и Super. Отговорът е че използването на по-скъпия от двата вида не е нужно, освен ако автомобилът ви не е супер спортен и в книжката това не е записано императивно. Използването на Super в нормален двигател не може да му навреди.

Разликата между нормалния бензин и Super може да достигне 5 точки (95 срещу 100 например) и шансът двигателят да бъде повреден от по-ниското октаново число е минимален. По-спортните двигатели обаче са умишлено настроени да бъдат най-ефективни с използване на Super.

По-високото октаново число позволява на двигателя да използва по-голямо налягане на турбото и по-агресивни настройки за извличане на повече мощност. При по-ниският октан тези настройки могат да бъдат забавени, за да се остане под прага на детонация. Разликата трудно може да бъде доловена в нормален автомобил от шофьора.

Следва да се отбележи, че екстремните случаи на детонация могат да повредят двигателя. Цилиндровата глава на снимката е от състезателен двигател и изглежда като изядена от гризачи. В случая е използван нормален бензин, вместо Super. Това не трябва да ви безпокои, защото подобен случай в нормален двигател е почти невъзможен.

Източник: Automedia