Знаете ли кой е изобретил круиз-контрола и поставил първото огледало за обратно виждане?

Вие сте експерт по автомобилите и смятате, че в света не е останал нито един неизвестен за вас факт от автомобилната история? Дали обаче това наистина е така? Ето някои малко известни факта за колите, някои от които, със сигурност не сте знаели?

Първата глоба за скорост е за 13 км/ч




През 1896 г. ограничението на скоростта на автомобилите в населените места в Англия е само 3 км/ч. Уолтър Арнолд, който наскоро купува първата си кола в живота си, не е фен на ограниченията. Един ден той решава да провери колко може да вдигне автомобилът му. Достига 13 км/ч и е забелязан от полицай. Смешното в тази история е, че както днес, така и тогава, на полицая му се налага да гони нарушителя, но с велосипед. Въртейки бързо педали, той също успява да ускори до 13 км/ч. Глобата за Арнолд е 1 шилинг и 26 пенса.

За производството на Bentley Mulsanne отиват 18 крави



Bentley произвежда едни от най-луксозните и скъпи автомобили в света. Но по отношение на Bentley Mulsanne, тази висока цена се измерва не само в пари, а и в животи. В цивота на 18 крави. Именно толкова се необходими, за да бъде направен шикозния кожен интериор само на една бройка от модела.

Колите са по-екологичен транспорт от конете



Днес никой не би казал, че автомобилите са "зелен" вид транспорт. В други времена обаче, "кихащите" и "кашлящите" черен дим коли са екологична алтернатива на конния транспорт. В раннаха детска възраст на автомобилната индустрия в големите градове се използват толкова много коне, че мегаполисите буквално се задушават от зловонната миризма на тоновете фъшкии. Поради това, скогато се появяват автомобилите с мощност няколко коня, човечеството действително счита, че това е чист вид транспорт.

Последната кола с касетофон е произведена през 2011 г.



Днес, ако откриете някоя стара касета с музика, трудно ще намерите устройство, на което да я пуснете. Тази технология вече е мъртва, а повечето млади хора, родени през 21-ви век, нямат представа какво е това. Последният автомобил обаче, оборудван с касетофон, слезе от конвейера не много отдавна - през 2011 г. Това беше седанът Ford Crown Victoria със задвижване на задните колела. Вярно е, че касетофонът бе предложен на клиентие само като опция.

Първото радио в автомобилите е монтирано от Motorola



Motorola е име, което най-вече се асоциира с мобилните телефони. Вярвайте или не, но компанията започва дейноста си с радиото. Именно тя през 1930 г. разработва и започва да инсталира първото радио в колите. Тогава това е истински лукс - струва $110 ($3000 днешни пари), като цената на масовите атомобили достига около $650. И още един любопитен факт - в онези години монтирането на радио в колата изисква усилията на двама души поне за една седмица.

75% от колите на Rolls-Royce все още се движат



Сега в света се произвеждат около 75 милиона нови автомобили годишно. И десетки милиони стари отиват за рециклиране. Следователно е трудно да се повярва, че по-голямата част от колите, произведени от една компания в цялата й история, все още се движат по пътищата. Rolls-Royce обаче е кралят сред производителите. Според статистиката 75% от автомобилите й все още са в експлоатация.

Огледалото за обратно виждане е измислено за състезателна кола



Огледалото за обратно виждане днес е незаменим атрибут на всяка кола. Първоначално обаче то е измислено, за да направи състезателната кола по-лека. Каква е връзката между огледалото за обратно виждане и теглото на автомобила? Ето каква. През 1911 г. в американските състезания "500-те мили на Индианаполис" пилотът Рей Харун решава да направи яркожълтия си спортен автомобил Marmon 32 по-лек.

В онези спортните автомобили са двуместни. Пилотът седи на предната седалка, а механикът, който действа и като навигатор, като показва какво се случва зад колата, седи отзад. Харун решава да се откаже от механика и вместо това закрепва на колата обикновено ръчно огледало. Така автомобилът става много по-лек и Харун печели първия старт в историята на "500-те мили в Индианаполис".

Круиз-контролът e изобретен от слепец



Круиз контролът, който по същността си е базова форма на безпилотен автомобил, е изобретен още през 50-те г. на миналия век. Негов автор е Ралф Титор, който напълно губи зрението си на 5-годишна възраст. Лишен от възможността да вижда обаче, той е гений от раждането си. Мечтае да проектира автомобили, като казва, че истинският инженер не е задължително да вижда, важното е да мисли в образи. За тези цели той обучава отлично слуха си, придобива невероятна чувствителност на ръцете и развива специална система за ориентация в пространството.

Титор успява да завърши университет и да стане инженер. А скоро оглавява компания за разработване на двигатели за американските военноморски кораби. През 1948 г., загрижен за проблема на заспиване на шофьорите зад волана, започва да работи върху изобретяването на устройството Speedostat. Само 10 г. по-късно получава патент за него. И в същата тази 1958 г. прародителят на модерния круиз контрол вече се продава от Chrysler като опция за луксозните автомобили на марката.

В началото на 20-ти век преобладават електричките



Бензинът е смятан от много изобретатели от началото на миналия век за "не особено подходящо" гориво за автомобилите. В резултат на това през 1900 г. около 40% от колите, движещи се по пътищата по света, са оборудвани с парен двигатер, а 38% са електрически. Автомобилите на бензин представляват не повече от 22%.

Повечето лични автомобили не се движат в 95% от времето



Абсурдно, но факт. Колата, която купуваме, за да се придвижваме, в по-голяма част от своя "живот" стои и ни чака край дома, офиса или мола. Разбира се, това са средни показатели. Някои собственици използват колата си активно, но те са малцинство. Следователно, следващия път, когато искате да похарчите много пари за нова и скъпа кола, помислете наистина ли си заслужава? Няма ли да стане така, че повечето време тя да стои някъде, отколкото да се движи?