Агенция Bloomberg сподели своето виждане защо банкерите не желаят да участват в новото амбициозно начинание на Марк Зукърбърг – криптовалутата Libra. Причините не са малко, но аналитиците на агенцията се спряха на най-съществените.

1Криптовалутата не е нужна

Натрупаният опит от страна на американските банки показва, че новите методи на заплащане се възприемат трудно. За повечето клиенти на JPMorgan например, най-популярният начин за разплащане е безконтактната кредитна карта. Аналитиците на банката подчертават, че връзката с традиционните методи за разплащане е важна за повечето потребители.

Успехът на китайските мобилни портфейли начело с Ali Pay и WeChat Pay банките тълкуват в своя полза – новите платежни системи не се възприемат добре, ако не станат задължителни.

През 2018 година от мобилни портфейли са направени покупки за около $3 трилиона, като две трети от тази сума е на Китай.

2Apple Pay и новите правила

За САЩ Apple Pay е основна и много скъпа грешка от страна на банките, които се опитаха да предложат нови методи на разплащане съвместно с IT гигантите. От 2014 година за възможността за извършване на разплащания с помощта на смартфона са дадени милиарди долари, а самите банки понесоха огромни допълнителни загуби, като дадоха на Apple отстъпка от таксата за обработка на разплащанията.

Но на практика всички големи ритейлъри, оглавявани от Wallmart, не пожелаха да въвеждат тази нова технология и нейното използване остана ограничено.

А Apple, която години наред заявяваше, че не възнамерява да се конкурира с банките, доста подло представи своя собствена карта с безплатно обслужване.

3Регулаторните органи

Веднага след презентацията на криптовалутата Libra ръководителят на Facebook Марк Зукърбърг бе извикан на разговор от американските власти, добре известни със своята твърда позиция относно криптовалутите. Ръководителят на комитета на Камарата на представителите по финансовите въпроси Максин Уотърс помоли Зукърбърг да спре проекта Libra, да даде показания за всички детайли на тази инициатива и да се въздържи от каквито и да било действия по въвеждането на Libra преди американските власти да са дали одобрението си.

Криптовалутата Libra е замислена като пълноценна алтернатива на традиционната финансова система със свой емисионен център и органи на управление и обхваща огромна общност от 2,6 милиарда души. Именно толкова са потребителите на Facebook, WhatsApp и Instagram. Но използването на Libra дори и в пределите на екосистемата на Facebook може да бъде сериозно ограничено от регулаторните органи.

4Репутацията

Но главното препятствие за разпространението на новата криптовалута може да не са регулаторите. Подмокрената репутация на Facebook винаги се свързва с новият проект и активно се обсъжда. New York Times например обсъжда, че Libra е централизирана криптовалута, за която е обещано, че ще стане децентрализирана, но в неопределено бъдеще и с помощта на технологии, които все още не съществуват.

А журналистите на британския Guardian възкликват:

„Нима сте готови да доверите на Зукърбърг и парите си?“

Но ако криптовалутата Libra постигне успех, то тя със сигурност ще стане основата криптовалута на планетата. Не е за учудване, че участниците в този проект дават по $10 милиона – именно толкова бе вноската за участие на Visa, MasterCard, Uber и за още над двадесетте участника в новия консорциум.