Все по-често чуваме, че рекламният модел на Facebook, чрез който услугата се предлага успешно, е реалният проблем на компанията. Ако всички ние плащахме някаква месечна такса всеки месец, това щеше ли да промени нещо? Най-вече притесненията за поверителността, използването на информацията и прочие?

Попаднах на разговор на един от редакторите на Verge, Кейси Нютън, с директорите във Facebook и Instagram Андрю Босуорт и Адам Мосери. Разговорът се е провел на сцената на Code Conference във Финикс, Аризона.

Кейси Нютън:

Как ще отговорите на аргумента, че компаните, чийто модел е базиран на реклама, особено във вашия бранш, са принудени да предлагат продукти с противоречиви намерения? Щеше ли Facebook да бъде по-добър, ако се издържаше от абонаменти такси?

Андрю Босуорт:

Мисля, че това е леко подвеждащо. Ако има проблеми с базираните на реклама бизнес модели, ние трябва да работим директно върху тях. Трябва да се направи преглед на цялата картина. Не просто „Хей, какви ползи имаме, колко време сме отделили, какви са разходите за инвестиции, които харчим?“. Не съм виждал подобен пълен анализ до сега.

Адам Мосери:

Очевидно е, че вярваме в стойността, която създаваме. Някои хора не вярват и това е разбираемо. Винаги можем да спорим с аргументи. Ако приемем, че създаваме някаква стойност, трябва да сме горди с това, че предлагам тази стойност безплатно. Нали така? Можеш да използваш услугите ни, независимо дали имаш телефон за $1200 или не, дали живееш в Щатите, Еквадор или Япония. Няма значение.

Именно защото бизнес моделът ни е основан върху рекламата, ние можем да си позволим да предложим услугата на всеки, който поиска да я използва. Приходите ни идват основно от хора в развитите пазари, които могат да си го позволят. Лесно е да посочим някакъв аргумент в полза на приходите от абонаменти. Изведнъж обаче ще отрежем достъпа на голям процент от световното население. Ние често забравяме за това, но не трябва.

Андрю Босуорт:

Ако таксуваш хората пари, ще видиш регрес. Ние всъщност предлагаме услуга, която хората ценят, и то безплатно.

Вие какво мислите по темата?
  • Устройва ли ви да ползвате Facebook в замяна на предоставянето на определено количество информация?
  • Струва ли си тази размяна или просто попадаме в клопката, че FB е е най-наложилата се услуга за комуникация?
  • Бихте ли предпочели да заплащате някаква сума на месец, за да ползвате Facebook без реклами и без информацията ви да се събира?
  • Ако хипотетично се премине към този модел, какво е вашето предположение за размера на таксата?
  • Ще могат ли да си го позволят почти всички, ако не всички ползватели на социалната мрежа?