Лондон. Капитанът на самолет Малайзия Еърлайнс, който изчезна преди пет години, може да е бил депресиран клинично и да е убил пътниците, като ги е лишил от кислород, след което е летял с 238 трупа, пише британският вестник The Times.
Докато теорията преди това е била обсъждана за обяснение на изчезването на MH370, доклад на уважавания американски писател на авиационна тематика Уилям Лангевише предоставя нови подробности за състоянието на духа на Захари Ахмад Шах, командир на самолета.
В месеците преди изчезването на MH370, който е изпълнявал редовен полет от Куала Лумпур за Пекин на 14 март 2014 г., капитанът често е бил самотен и тъжен, според статия в списание The Atlantic.
Той беше разделен с жена си и каза на приятели, че крачи между празни помещения между полетите. Той е установил „връзка“ с омъжена жена и трите й деца, докато преследва по-млади жени в интернет. „Съществува силно подозрение сред следователите в авиационните и разузнавателните общности, че той е страдал от клинична депресия“, пише Лангевише.
Статията теоретизира, че 53-годишният Захари е изпратил втория пилот Фарик Абдул Хамид извън пилотската кабина, преди да свали налягането от самолета и да се изкачи над нормалната надморска височина, за да гарантира смъртта на пътниците си от липса от кислород.
Кислородните маски в салона биха паднали, но те са предназначени за използване за повече от 15 минути по време на аварийно слизане до височини под 4 000 метра където въздухът е годен за дишане. Те нямат никаква стойност при 12 000 метра, на който самолетът „Боинг" 777 се е движел.
Лангевише пише: „Обитателите в кабината биха станали недееспособни в рамките на няколко минути, загубили съзнание и и биха починали леко, без да се задавят или да се задъхат от липса на въздух.
Захари, сам в пилотската кабина, има достъп с часове до кислород и след като всички са били мъртви, може по-късно да възстанови нормалното налягане в самолета.
Лангевише отхвърля теориите, че самолетът е отвлечен, като посочва, че той се отклонява от планирания си маршрут по време на двуминутно „радарна пауза“ при предаване между Малайзия и виетнамски ръководители на полети.
„Откъде биха знаели това похитителите, за да направят своя ход точно по време на прехвърлянето към виетнамския контрол на въздушното движение, и след това да поемат контрола върху самолета толкова бързо и безпроблемно, че нито един от пилотите да няма възможност да подаде сигнал за бедствие?
Той пише, че последната радарна следа на самолета предполага крайния й завой на югозапад и към южния Индийски океан е твърде остър, за да бъде изпълнен от автопилота на самолета. „Който е управлявал MH370, сигурно е изключил автопилота, тъй като тогава самолетът, който е направил завой на югозапад, го е направил толкова остро, че е трябвало да бъде управляван ръчно - каза Лангевише.
Полетът е продължил още пет часа, докато, както са установили следователите, горивото на самолета е свършило и той е паднал в морето, разбивайки се на малки парчета. Някои части от изгубеното въздухоплавателно средство са били намерени на островите в Индийския океан, но мястото на катастрофата така и никога не е открито.
Лангевише повдига нови подозрения относно използването от Захари на домашния си симулатор, където следователите установиха, че той е експериментирал с подобен профил на полета сходен с последните часове на MH370. Той каза, че по-нататъшното проучване е показало, че това е единствената симулация сред стотиците, които Захари не е изпълнявал като непрекъснат полет, прескачайки между сегменти, изваждайки горивото, докато не изчезне. Той цитира един колега капитан в Малайзия, описан като дългогодишен приятел на Захари, казвайки, че той неохотно е заключил, че бившият му колега е отговорен.
Австралийското правителство, което е похарчило десетки милиони долари за провеждане на подводно търсене на MH370, също теоретизира, че недостигът на кислород е причина за смъртта на пътниците и екипажа, но предполага, че причината е случайна, вероятно пожар.

Превод и редакция: Юлиян Марков