След месеци спекулации и течове на информация, технологичният гигант Facebook обяви официално, че през следващата година ще стартира собствена криптовалута, наречена Libra, съобщават световните агенции, цитирани от bTV.

Амбицията на социалната мрежа е да даде достъп до кредитни, банкови и други услуги на стотици милиони хора в развиващите се страни, където този тип дейности са слабо развити или ненадеждни. Създателите на Libra разглеждат валутата като инструмент за свързване на хората и фактор, който може да промени напълно правилата във финансовият сектор.

"За много хора по света дори основните финансови услуги все още са недостъпни: почти половината от възрастните в света нямат активна банкова сметка и тези цифри са по-лоши в развиващите се страни и дори по-тревожни за жените", се казва в официалното съобщение на компанията.

Facebook има над 2,4 милиарда потребители, които са потенциални потребители на новата услуга. Дори малка част от тях да започнат да използват новата криптовалута, това ще направи социалната мрежа глобален играч на пазара, редом до най-големите банки и финансови конгломерати. Още повече - компанията ще даде достъп до валутата и на хора, които не са част от общността на социалната мрежа.

За момента е ясно, че с Libra ще могат да се правят разплащания през приложенията на социалната платформа и чат програмата Whatsapp. В самостоятелната "Асоциация Libra" обаче влизат и други големи компании, които вероятно също ще работят с валутата - "MasterCard", "PayPal", "Ebay", "Uber", "Vodafon" и други. Очаква се и сериозно участие на самия банков сектор.

Платформата ще бъде с отворен код и така всеки ще може да създава продукти, които оперират с Libra.

Новата валута ще има покритие под формата на резерв от различни други валути и реални активи, като целта е плащанията да са бързи, лесни и възможно най-евтини. Идеята на създателите е, на по-късен етап, Libra да може да се купува и продава на международните валутни пазари. От догодина Facebook ще предлага и дигитален портфейл, наречен "Calibra", като от компанията обещават, че данните от него няма да се използват за таргетиране на реклами.

Пред грандиозните планове на Facebook обаче стоят собствените грешки на технологичния гигант. Скандалите с изтичане на лични данни от платформата към частни компании, които се възползват от тях неправомерно, не спират да нанасят имиджови щети, а едно финансово начинание е свързано предимно с доверие от страна на потребителите.

Новата валута има всички разрешения от регулаторите в САЩ, но все още не е ясно каква позиция ще заемат другите страни по света. Представители на някои европейски страни вече изразиха своето притеснение от навлизането на една социална мрежа на толкова специфичен пазар като финансовия.

От Facebook обаче са категорични - не искат да създадат още един биткойн - виртуална валута със силно нестабилна цена, която в наши дни се използва предимно за спекулативен актив и пране на пари.

Амбициозната идея зад Libra е поредният пример за експанзията на Facebook към съвсем различни бизнеси от основния. Преди време компанията на Марк Зукърбърг обяви, че ще инвестира в огромен център за въобновяема енергия, създаде екипи, отговорни за разработването на изкуствен интелект, дори обяви, че ще налее близо 300 милиона долара в развитието на малки регионални медии из целия свят.

В последното проучване на BrandZ Top 100 Most Valuable Global Brands, Facebook заема 6-то място в класацията за най-скъпите компании в света с пазарна капитализация от 159 милиарда щатски долара.