Любовта на германците към автомобилите е изправена пред изпитание – според социологическото проучване на Deutschland Trend, най-голям процент от жителите на страната са притеснени от глобалното затопляне. А кой е вторият най-голям причинител на замърсяване? Автомобилите.

За 48% от германците, главният проблем не само на страната, но и на света, е глобалното затопляне. Именно вариантите за решаването му ще определят, за кой ще гласуват те на предстоящите избори за Европейски парламент. Но въпросът разделя Германия.

От една страна са младите, които настояват за по-нисък въглероден отпечатък. От другата – възрастното поколение, израснало в икономика, задвижвана от въглища и автомобилостроене.

Германия вече е обещала, че ще намали емисиите с 40% от следващата година, в сравнение с тези от 1990 година, до 2030 г. те трябва да са с 55% по-малко, а до 2050 г. - с 95% по-малко. Не е ясно обаче как страната ще постигне подобни резултати.

За сега най-големият замърсител е производството. За да спази обещанието си, Германия ще затвори всички централи, които работят на въглища и ще ги замени с възобновяеми източници на енергия зо 2038 година. Но следващият проблем е транспортът... и той удря директно в сърцето на германците и техните политически и културни виждания.

Германия е домът на BMW, Volkswagen и Daimler-Benz. През 2017 година, там са произведени близо 5,5 милиона автомобила, а работещите в отрасъла са 820 хил. Производството на коли генерира 20% от промишленото производство в Германия. Аутобанът без лимит на скоростта е рай за всеки шофьор, обичащ високите скорости и бързите автомобили.

Но индустрията в последните години бе ударена силно – не само от активистите в борба за климата, но и от Дизелгейт. Спада на продажбите на замърсяващите дизелови автомобили бе посочен като причината за свиващия се брутен вътрешен продукт на Германия, който докара страна на прага на рецесия.

"Много хора разбраха, че климатичните промени са най-голямата заплаха. И тъй като света се старае да намали емисиите, производителите на автомобили трябваше да променят старите си модели и да се отдалечат възможно най-много от старите си методи“, казва автомобилният експерт Фердинанд Дуденхьофер пред CNN.

“VW, BMW и Mercedes твърдят, че искат да са "климатично неутрални“. Ние нямаме друга опция, освен да преминем напълно към електричеството“, допълва той.

В плана за действие до 2050 година, правителството обещава, че ще намали замърсяването от транспорта с 95 милиона тона до 2030 г.  Но той не включва краен срок за това, кога колите на германците трябва да са напълно природосъобразни. Липсват му и предложенията за по-строги правила и контрол върху емисиите на новите автомобили. Според плана, този въпрос ще бъде решен не на национално ниво, а от Европейският съюз.

Но за активистите тези действия са прекалено малко и са дошли прекалено късно. Според младите хора, бъдещето им далеч не е по-голям приоритет на правителството, пред бъдещето на VW. А това кара все повече и повече хора да гласуват за "Зелената“ партия, която само до преди няколко години бе изключително непопулярна в Германия.

Ала докато обществото подкрепя действия за спиране на климатичните промени, последните социологически проучвания показват, че германците не знаят по кой път да поемат.
Според ARD, 84% от хората са "за“ действия относно вредните емисии, но само 34% подкрепят въвеждането на въглеродна такса.

Не всички са убедени, че промените в климата са проблем – кампанията на крайно-дясната партия AfD за Европейските избори обещава, че ще спаси дизела, а не климата.