Колко да бъде зареждан акумулаторът - това означава да попитаме колко дълъг ще е неговия живот. Препоръчваме Ви да прочетете този материал, дори тези читатели, които не се интересуват от технически въпроси, защото заради незареден навреме акумулатор е възможно в най-неподходящия момент да останете без кола.

 

Колко да зареждате акумулатора - обещаваме да го представим в два варианта - прост и ефективен начин за "начинаещи", както и по-задълбочено за тези, които искат да знаят същността на процесите в колата си. Но първо малка образователна информация от общ порядък.

 

Кой отговаря за зареждането на батерията?

 

Обикновено батерията трябва да се зарежда на борда на самия автомобил, без намеса на водача. Това се случва в идеалните случаи, когато колата работи ежедневно и най-малко веднъж седмично се отправя на дълги пътувания на разстояние около 100 км.

Но в живота акумулаторът на автомобилите често не се презарежда (например поради чисто градски режим на работа или дълъг престой), хронично пребиваващи в полузаредено състояние. Това не е полезно за издръжливостта му и освен това рано или късно всичко завършва с факта, че една сутрин колата просто отказва да потегли.

 

Автоматичните зарядни устройства с интелигентно управление решават всички проблеми, свързани с поддържането на енергийния резерв в акумулатора, но те са доста скъпи.

Така че акумулаторът понякога се нуждае от зареждане от стационарен източник на захранване - или когато устройството вече отказва да работи или - за профилактика. Ако за това се използва автоматично зарядно устройство, от собственика не се налагат допълнителни действия: включва и забравя за случая поне до сутринта.

 

Но такива устройства с интелигентен алгоритъм за зареждане са много скъпи и повечето от нас имат достъп до обикновено зарядно устройство с ръчно регулируем заряден ток. И точно това е проблемът: някои имат дефицит на свободно време, а други - поради техническата неграмотност. Но ние ще се опитаме да ви дадем съвети за потребителите и на двете нива.

Ако нямате намерение да вниквате в същността на проблема и просто трябва бързо да дозаредите акумулатора и да се отправите на път, то не забравяйте най-важното: капацитетът на акумулатора е равна на произведението на тока за зареждане на времето за зареждане. Тоест, ако маркировката поставена на акумулатора е 50 Ah (ампер-часа - Ah), то напълно се зарежда от нулата за 10 часа при ток от 5 ампера (5 * 10 = 50). Препоръчителният ток за зареждане е точно 5 ампера, 10% от капацитета.

 

Когато токът на "зареждането" е зададен ръчно, трябва да го поддържате на 10% от капацитета на акумулатора

Ако зарядното устройство позволява, можете да включите и на друга честота на ток, но колкото повече е, толкова по-малко полезен е за "здравето" на акумулатора. Ако много бързате да се отправите на път, а акумулаторът е празен, за да стартирате двигателя може да бъде достатъчно и 10-15-минутно зареждане (разбира се, ако не е зима). Но имайте предвид, че той ще остане недозареден и скоро ще трябва да го заредите отново.

Ако за вас е важно да направите всичко правилно и, ако е възможно, да удължите живота на акумулатора, трябва да се вземат предвид и други фактори освен тока и времето за зареждане. Така че, на първо място, важно е да се разбере колко е разредена батерията, за да не се прекалява при зареждането и да не се зареди повече, отколкото е необходимо - това също не е от полза за експлоатационния живот.

Изключването на акумулатора от автомобила, когато се зарежда от стационарно устройство, не е необходимо, но е добре да се изключат всички други устройства в колата.

Когато процесът на зареждане се приближава към приключване, температурата на акумулатора ще се повиши. Стойността от + 40 ° C се счита за критична и когато се достигне, токът трябва да бъде намален - приблизително два пъти. С подходящата корекция във времето, разбира се. Друг индикатор за близкия край на зареждането и необходимостта от намаляване на тока е повишената интензивност на кипене на електролита. За да се оцени правилно е необходимо да се вслушате в шума на кипенето на електролита в началото и средата на процеса на зареждане и да го сравните с шума на акумулатора в края на процеса.

Също така можете да контролирате края на зареждането и степента на зареждане на запаса от енергия в зависимост от плътността на електролита в заредения акумулатор. Но ние не искаме до такава степен да ви натоварваме с професионални знания.