Агенцията за нови военни технологии DARPA възнамерява съвсем скоро да обяви конкурс за разработването на изкуствен интелект, който в близко бъдеще може да поеме управлението на самолета по време на въздушен бой. Уеб изданието Flightglobal съобщи, че това е проектът ACE (Air Combat Evolution), първият етап от който е планиран да започне на 17 май тази година.

Близкият въздушен бой изисква от пилотите на изтребителите висока концентрация, която трябва да бъде запазена при голямо физическо и психическо напрежение. В боя пилотите трябва да се справят с променливите претоварвания, да вземат бързи решения, да управляват самолета и неговите оръжия. Американските военни считат, че мощна компютърна система със съвременни алгоритми с машинно обучение и елементи на изкуствен интелект, може много по-бързо и ефективно да води въздушния бой, да намали натоварването на пилота и да му даде време за вземане на тактически решения в рамките на бойната задача.

DARPA заяви, че ИИ системата, която ще се разработва в рамките на проекта ACE, ще може да се обучава и самообучава. Тя ще учи тънкостите на въздушния бой подобно на курсантите, като започне от най-опростените маневри и завърши със сложните фигури на висшия пилотаж. Изпитанията на новата компютърна система ще стават на етапи. На първият етап изкуственият интелект ще участва във виртуален въздушен бой, където неговите действия ще бъдат наблюдавани и оценявани от опитните летци. След това ще започнат тестовете с неголеми безпилотни летателни апарати.

Крайната цел на този проект е създаването на изкуствен интелект за бойни дронове, които ще прикриват пилотираните изтребители. Не се съобщават други подробности за тази военна програма. Разбира се, не е изключено новият ИИ да се използва и в стандартните бойни самолети.

Според експертите, обучаването на новия изкуствен интелект няма да е сложно. При въздушния бой действат ограничен брой фактори, които е необходимо да бъдат отчетени. Това са правила, базирани на аеродинамиката и на характеристиките на самите бойни самолети.