Приходите от тол таксите няма как да бъдат преразпределени към общините. Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова по време на форум „Европейски, национални и местни приоритети“, който се провежда в рамките на 32-рото Общо събрание на Националното сдружение на общините в България.

„Проблемът с пътищата както от републиканската пътна мрежа, така и на общинските пътища е и на МРРБ, и на общините. И общините, и държавата имат нужда от средства, с които да ги рехабилитират“, заяви Аврамова и посочи, че отговорността е обща. „Аз и АПИ твърдо стоим зад искането на общините да имат повече средства за пътищата и този диалог трябва да продължи. Но средствата, които ще се събират от тол таксите няма как да бъдат преразпределени – каквото предложение има НСОРБ за 20% да отиват при общините, защото разпоредбите са залегнали в директива. И няма как да харчим средствата, събирани от тол такси, за други пътища освен за републиканската инфраструктура“, заяви Аврамова.

През 2019 г. предстои актуализация на действащата Национална концепция за пространствено развитие, каза още министърът. „Приех с удоволствие да участвам в този форум, защото НСОРБ е наш стратегически партньор и вярвам, че с общи усилия ще подобрим качеството на живот в България“, заяви Аврамова.

 

Тя посочи, че новите европейски приоритети предвиждат засилена роля на местните власти по отношение на политиката за сближаване. „Така ще се фокусираме върху специфичните нужди и потенциали на конкретните територии. Водеща роля за изработването на стратегиите, за подбора на мерките ще имат съответните градски, местни и други териториални органи или организации. През 2019 г. предстои актуализация на действащата Национална концепция за пространствено развитие, която ще послужи за основа за програмирането на следващия програмен период. Предвиждаме в новата оперативна програма за регионално развитие средствата да бъдат разпределени по два основни приоритета – с градско и с регионално направление“, обясни регионалният министър. Аврамова посочи, че в предстоящия период не би трябвало да има бели петна. Тя уточни, че е важно да се намали делението на градски и селски територии.

„Предложения от МРРБ проект за Закон за изменение и допълнение на Закона за регионалното развитие е с цел да се използва по-добре натрупаната обща база от информационни ресурси и капацитет. Страната ни със своите природни дадености има нужда от диференциран подход на развитие за всеки един регион. Затова през 2019 г. предстои изграждане на плановете за пространствено развитие от ниво две. Те ще отразят конкретните проблеми на дадения регион, както и неговите нужди“, обясни Аврамова.

 

Регионалният министър посочи, че по отношение на градското измерение подборът на проектите ще бъде отговорност на градските общини, като тези проекти ще играят ролята на интегрирани териториални стратегии за градско развитие. „По отношение на регионалното измерение – регионалните съвети за развитие от ниво две имат потенциал да бъдат натоварени с допълнителни функции, като местните власти ще имат своята роля в тях“, заяви Аврамова. Като добър пример за регионален подход тя посочи изразеното желание на две общини – Сливен и Ямбол, за изграждане на четирилентов път помежду им.

През 2020 г. АПИ ще осигури рехабилитацията на пътищата с приходите от тол таксите и от бюджета ще остават средства за четвъртокласната пътна мрежа, допълни тя.

Във връзка с искане на НСОРБ част от бюджета на АПИ – 100 млн. лв., да се преразпредели към общините, Аврамова коментира: „На 16 август 2019 г. ще пуснем тол системата в тестови режим. Така че 2019 г. не е годината, в която АПИ ще разполага с много голям собствен бюджет, събран от приходите от тол и от винетни такси, така че да разчита само на тях и да не получи средства от бюджета на държавата. Но през 2020 г. предвиждаме системата да работи вече в пълния си капацитет. И поехме ангажимент да се самозидържаме във връзка с рехабилитацията на пътищата“. Аврамова посочи, че по този начин в държавния бюджет ще могат да се освободят средства, които да отидат за четвъртокласната пътна мрежа.