София. Проблемът с агресията над медиците има две страни, защото на практика няма непровокирано насилие. Това каза д-р Антония Григорова, експерт по управление на конфликти в медицинската практика по време на първата дискусия за превенция на агресията срещу медици в рамките на Националната кампания на БАПЗГ под надслов „Призвани сме да лекуваме, а не да воюваме“, предаде репортер на Агенция „Фокус“. „Здравните съвети ги дава експерт, а всъщност кой се явява експертът – „BG – Mamma“ . Много причини има за това“, каза д-р Григорова и обърна внимание на колажът, който се върти в социалните медии. „Искам да обърнете внимание на невербалното поведение на медицинския специалист и това на пациента. Най-вече на дистанцията, която съществува между тях. Тук е редно да си направим някакъв преговор и да отчетем, че съвременният пациент не е този, който сме имали преди 15-20 години. Тук трябва да направя уговорката, че говорим за компетентен пациент. Той има възможност да взима сам решение за себе си. Ясно е, че насилието е най-много в спешните центрове. Там често става дума и за органични причини“, допълни още Григорова. Тя поясни, че абсолютната компетентност, в която човек може да разбира информацията, може да взима сам решение, стига информацията да му се представя в подходящия вид. Според нея се забравя, че ако за медика е съвкупност от синдроми и симптоми, които могат да бъдат проследени, за пациента не е така. „Самото му влизане и повикване и комуникация с лекаря застрашава неговия цялостен интегритет и той е абсолютно безпомощен. Всеки, който е безпомощен, е гневен и оттам при една искра може да прерасне в някаква форма на съпротива“, допълни експертът. По думите ѝ има два вида за придобиване на умения и знания за комуникация – по време на образованието и обучението.
Деница КИТАНОВА