Казанлък. В момента в община Казанлък се изпълняват няколко вида социални услуги за възрастни хора, като Социалният патронаж управлява общо четири от целия спектър от услуги, каза за Радио „Фокус” директорът на Социалния патронаж Пепа Димитрова. Тя поясни, че това са услугите „Топъл обяд”, „Дневен център за възрастни хора”, „Личен асистент” и „Домашен социален патронаж”. „Ние станахме своеобразно средище на социалните услуги за възрастни хора и много от тях свикнаха да идват тук и да ни питат за много неща. Всеки ден помощ от нас, било като подаване на информация или документи, или общо като разговори, получават близо 500 души.”
Основната услуга, която се предлага е „Домашен социален патронаж”, която съществува от 1989 година. 99 процента от ползвателите на услугата одобряват работата на социалните работници. Това са резултати от анкети, които предоставящите услугата предлагат на потребителите с цел подобряване качеството на обслужване. Услугата се предоставя в цялата община. Към момента 70 души са чакащи за ползватели на тази услуга. „Лошо е, че подалите документи очакват веднага след като ги подадат, да започнат да получават храна, но това не може да стане”, каза Пепа Димитрова и поясни, че при утвърждаването на потребителите се прилага индивидуален подход, като с предимство се приемат тези от тях, които са съвсем сами и няма кой да се грижи да тях. От 1 септември предстои Домашният социален патронаж да започне работа по проект по Закона за личната помощ, чиито параметри тепърва ще бъдат решавани.
Другата услуга предлагана от Социалния патронаж в Казанлък е Дневен център за стари хора. Тя се ползва предимно от по – млади хора, които получават храна или ползват базата и услугите на Центъра през деня – мерят си кръвното, получават информация за документи и срокове, в които те трябва да бъдат подавани и др. С една част от тях, по желание, се организират екскурзии.
Третата социална услуга е по проекта „Личен асистент”. „Тази програма е много ефикасна за възрастните хора и техните близки”, каза Димитрова. В рамките на програмата 82 асистенти обслужват 100 потребители. За целия период, в който тази програма работи в община Казанлък, са обслужени 200 души. По проекта близки или чужди хора посещават потребителите и в зависимост от направената оценка, пребивават 2 или 4 часа. В това време асистентите извършват всякакви дейности – смяна на памперси, къпане, хранене, почистване, пазаруване, разходки, всичко, което изразят като желание потребителите. Тази услуга е със срок до 30 август 2019 година. Община Казанлък кандидатства по проект за патронажна грижа, който е своеобразно продължение на проекта „Личен асистент”, но с някои различия. Проектът предвижда нуждаещите се да бъдат посещавани както от лични асистенти, така и от здравни работници.
Четвъртата услуга предоставяна от Социалния патронаж е „Топъл обяд” – предоставяне на храна на социално слаби граждани, които се определят от комисия назначена с кмета и съвместно с Дирекция социално подпомагане. В тази услуга са включени хора с най – ниски доходи, като в Казанлък ползвателите на тази услуга, която се прилага вече втора година, са под определения минимален доход от 341 лева. „Срокът на тази услуга е до месец декември 2019 година, но се надяваме тя да бъде продължена”, заяви Пепа Димитрова.
Славяна ГАЙДАРОВА