Тази седмица Европейския парламент одобри след гласуване документ, който цели да разшири правата на потребителите и бизнеса в онлайн пространството, да стимулира конкурентоспособността и задължи големите компании да бъдат по-прозрачни и честни в контакта си със своите партньори и клиенти.

Разработвани вече две години, въпросните „регулации на търговските практики в отношението между платформите и бизнеса“, които бяха приети тази седмица, водят своето начало от документ на ЕК от 2016, озаглавен: „Онлайн платформите и единния дигитален пазар: възможности и предизвикателства пред Европа“.

Причината за промените, които Комисията предлага са мнението, че липсват достатъчно компенсаторни механизми в случаите, в които европейските бизнеси се сблъскват с проблеми при осъществяване на дейността си в глобалните платформи, като прекратяване на отношенията между двете страни без надлежна обосновка за това или в следствие от внезапна промяна в политиките за използване.

Настоящите регулации имат поставени официални цели, като: осигуряването на честно, прозрачно и предвидимо отношение на бизнес потребителите от онлайн платформите, осигуряването на по-ефективни възможности за компенсация и създаването на предвидима и стимулираща иновациите регулаторна сред за онлайн платформите в границите на ЕС, което и се чете в специален документ, изготвен от евродепутатите преди година.

Макар и приети от Европарламента, въпросните предложения трябва да бъдат официално одобрени от Съвета на европейския съюз, което обаче едва ли ще се случи преди изборите за европарламент, които ще се проведат следващия месец. Веднъж одобрени от Съвета и публикувани в официалния журнал на ЕС, тяхното влизане в сила ще бъде факт след период от 12 месеца.

„Регламентът е изготвен с мисълта за милионите малки и средни предприятия, така че те повече да не се сблъскват с необосновано блокиране на потребителски акаунти, непрозрачно класиране на резултатите при търсене, непосилни процедури за решаване на спорове и много други нелоялни практики. Също така от голяма полза за потребителите ще бъде стимулирането на предприятията да станат активни на онлайн платформите, което от своя страна да доведе до по-голям избор на стоки и услуги с по-добро качество и на по-ниски цени“, гласи част от официалния прес-релийз, издаден по повод приетите мерки.

Новите правила засягат 7000 компании, опериращи в онлайн пространството и засягат социални платформи, е-магазини, инструменти за сравняване на цени, магазини за мобилни приложения и др.

Любопитен момент представлява топлия прием, който въпросните мерки получиха от EDiMA, технологичната лобистка група, представляваща интересите на Amazon, Apple, eBay, Expedia, Facebook, Google, Microsoft и Mozilla.

„Тази нова регулация ще допринесе по позитивен начин за постигането на единен дигитален пазар, докато в същото време ще наложи повече доверие и предвидимост онлайн“, заявяват от организацията в специално съобщение за пресата.