София. От Министерството на образованието обявиха, че през учебната 2019-2020 година са увеличени местата в направленията с ниско търсене, както и в тези, които са от особена важност за обществото и икономиката. Тези с особена важност са „Информатика и компютърни науки“, „Хранителни технологии“, „Ветеринарна медицина“, „Математика“. Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев посочи, че са предвидени 43 276 места за бакалаври, магистри и магистри след бакалавърска степен, както и 2 249 места за докторанти. Министърът отчете, че местата за студенти са с 2 500 по-малко в сравнение с миналата година. Очаква се да бъдат приети около 37 000 студенти в държавните и 8 200 студенти в частните висши училища. Вълчев обърна внимание, че заради очаквания недостиг на учители по математика, физика, информационни технологии, специалисти в аграрния сектор и на хидроинженери, повече места има в специалностите „Педагогика“ и „Педагогика на обучението по…“ за учители по различни предмети. Секторите с най-голям ръст на добавената стойност са свързани с електроника, електротехника, машиностроене и др. „Пазарът на труда ни дава сигнали, че такива направления са с най-висок очакван ръст на възнагражденията. Затова разширяваме приема, предоставяме допълнителни стипендии и по-голямо финансиране на университетите, които обучават в направления с очакван недостиг на специалисти“, обясни министърът. Увеличен е приемът в медицинските науки, но за сметка на това намаляват местата в направления, в които студентите не се реализират, сред които са „Администрация и управление“, „Икономика“ и др. Министър Вълчев отбеляза, че в 16 професионални направления в различни висши училища приемът няма да бъде утвърден. Той съобщи, че са готови предложенията за промени в Закона за висшето образование, с които се предвижда студентите, избрали направления с очакван недостиг на пазара на труда, да не плащат такси. Това са математика, химични технологии, материали и материалознание, педагогика на обучението по…, религия и теология, енергетика, физически науки и химически науки.
Зам.-министърът на образованието и науката Таня Михайлова посочи, че се предвижда през следващата година учениците в 10-ти клас да полагат изпит за завършване на първи гимназиален етап. „Имаме уверение от членовете на Съвета на ректорите, че учениците, в чиито дипломи няма оценки от предмети, които не се изучават в 11 и 12 клас, ще могат да кандидатстват за специалности, за които тази оценка e балообразуваща. Тя ще бъде взета от удостоверението за завършен първи гимназиален етап. Правилниците на висшите училища ще бъдат съобразени и ще взимат оценките от първи гимназиален етап в случай че предметът не е изучаван във втори“, отбеляза Михайлова. Тя обясни, че висшето училище ще прецени коя оценка да вземе от удостоверението за първи гимназиален етап. В удостоверението за първи гимназиален етап за 8, 9 и 10 клас ще се вписват окончателните оценки и хорариум по предметите като задължителни избираеми. Резултатите от НВО ще са като процент от максималния брой точки. „Оценките в Дипломата за средно образование се изчисляват като средноаритметични от 11 и 12 клас. При нея ще има общ успех. Резултатите от ДЗИ ще са в брой точки“, уточни Михайлова. Според новия училищен закон учениците в 11 и в 12 клас изучават профилирани предмети, има и нов вид училища - обединени, които са до 10 клас. „Сега обединените училища в страната са 68, но догодина ще са с 3 повече“, коментира зам.-министърът. Тя уточни, че учениците, които завършат обединените училища, ще може да продължат да учат след 10 клас в други училища. Учениците, които учат сега по новата образователна структура, са в 9 клас.
Таня Михайлова поясни, че има разлика, в това, че в професионалните гимназии чуждият език ще бъде по професията и той всъщност е в обща професионална подготовка. „Ако е изучаван профил, който не е свързан с насоката след 12 клас за кандидатстване на ученика, съответно могат да бъдат използвани и оценките, които са вписани в удостоверението за завършен първи гимназиален етап. Тоест, всеки, който има своята насоченост и я е установил след 12 клас, къде иска да продължи, ще има такава възможност и може да се насочи към предмети, които не са изучавани в курса на средното образование, като профилирана подготовка“, каза още тя. Министър Вълчев припомни, че по стария Закон за народната просвета свидетелство за управление на превозно средство се получаваше след завършено основно образование, а по новия закон ще се получава след завършен 10 клас.
Ирина ИВАНОВА