По време на Games Developers Confererence в Сан Франциско, Google направи така дълго чакания анонс за входа на компанията в света на гейминга. Компанията разкри Stadia, облачно базирана гейм платформа. Услугата ще може да бъде достигана безпроблемно от смартфони, таблети, десктоп компютри, лаптопи и телевизори посредством ChromeCast Ultra HDMI. Стрийминг устройство идва и с осигурен кросплатформен геймплей.

Вече години наред се спекулира относно желанието на Google да стъпи на полето на видеоигрите – една от малкото области, където компанията нямаше присъствие. Конзола, стрийминг услуга, някакъв друг тип платформа, бяха сред спекулациите до съвсем скоро. Но нищо сигурно нямаше до скоро. В края на миналата година, Google разкри Project Stream, а миналата седмица се появи тийзър за участието на компанията на GDC 2019 и новината за привличането на високопрофилен специалист от гейм сектора в лицето на Джейд Реймънд. Stadia звучи логичен ход за Google. Компанията влага сериозни ресурси и експертиза в развитието на облачните си амбиции, представяща устойчив растеж всяка година. Едни от големите проблеми пред това облачния гейм стрийминг да стане реалност, както неведнъж изтъкват специалисти, е нуждата от сериозна изчислителна мощ, широка облачна инфраструктура и технология. Малко са компаниите, които могат да си позволят това без да фалират, и определено, освен Amazon и Microsoft, Google са точно такава компания.

Очаква се Stadia да стартира по-късно тази година, като засега не е известен бизнес модела, по който ще функционира услугата. Тя се базира на Project Stream – проект, представен през октомври 2018, когато изпълнителният директор на Google Сундар Пичай показа възможността за игра на Assassin’s Creed Odyssey директно в браузър. Макар и споменатата демонстрация да беше в 1080p, Google обяви, че Stadia ще може да се предлага в 4K и 60fps, заедно с HDR и съраунд звук. Допълнително от това, Google обещават и стрийм в 8К на един по-късен етап.

Помощ за Stadia на Google оказват AMD, които помагат за създаването на специализирани графични процесори за дата центровете на компанията, през които ще минават работните натоварвания за стрийма на игрите. Тези процесори ще предлагат мощ, изразяваща се в 10.7 терафлопса – повече от това, което предлагат Xbox One X и PS4 Pro, комбинирани заедно (които, както посочват от GamesIndustry предлагат 4.2 и 6.0 терафлопса, съответно).

При демонстрацията на Stadia, Фил Харисън, вицепрезидент в Google, даде пример за използването на услугата. Той показа трейлър на Assassin’s Creed Odyssey в YouTube и бутон Play on Stadia. Само след пет секунди, твърди той, потребителят може да започне да играе играта – без да се налага да сваля, каквото и да е. „Дата центърът е вашата платформа. Следващото поколение не е в кутия. Stadia поддържа Unreal, Unity, CryEngine и десетки други мидълуер структури и услуги, между които Havok, FMOD, Audiokinetic, Umbra, Ikinema, Improbable’s SpatialOS, Simplygon, Microsoft Visual Studio, Vulkan, Englighten и много други. Освен това, играещият ще може без забавяне и усложнения да сменя устройството, с което играе на момента, което беше и демонстрирано на сцената на изложението, преминавайки от таблет на персонален компютър.

Stadia ще е съвместим с всички налични USB контролери и клавиатури, които се предлагат днес на пазара, но компанията ще доставя и свой собствен контролер, който е специално създаден за услугата, като тя идва с две специфични за Stadia функции. Едната се изразява в бутон, чрез който играещият споделя директно геймплей в YouTube. Другият е свързан с Google Assistant, който може да се използва за комуникация, като например търсене на помощ за преодоляване на конкретно предизвикателство. В случая Харисън използва Tomb Raider, като включва вградения микрофон, за да потърси помощ за една от гробниците, а Assistant представя без закъснение резултат от търсенето в YouTube.

Харисън сподели също така че комплекти за разработка на Stadia проекти са раздадени на над 200 игрови студиа и вече има конкретни партньори тук.

Заедно с това, компанията разкри появата на свое собствено студио – Stadia Games and Entertainmment. То ще разработва продукти, които ще са ексклузивни за платформата и ще се ръководи от Джейд Реймънд.

Повече за работата на Stadia ще бъде разкрито по време на Е3, който стартира в началото на лятото.