Колкото и клиширано да звучи, всеки трябва да се учи от грешките си. Но не такъв е случаят за компанията Boeing. Нейните нови модели самолети имат един основен общ проблем – продължават да падат.

Ако си мислите, че кризата, в която се намира авиокомпанията в момента е нова за тях, грешите.

Разбиването на 2 самолета от модел 737 MAX 8 блокира 371 машини на летищата по цял свят. Преди повече от 50 години обаче положението е почти същото.

Само за четири месеца, между края на 1965 и началото на 1966 година, четири Boeing-а катастрофират. Всички те са от чисто нов модел за компанията – 727.

Той има три двигателя на опашката, като е първият, който има по-малко от четири. Това го прави по-икономичен от първият комерсиален самолет на Boeing – 707.

727 също така има специална технология на крилата, която забавя самолета по-бързо и му помага да кацне на по-къса писта. Така той може да спира и на летища, които преди са използвани само за витлови самолети.

Но пилотите на четирите обречени полета не били подготвени за това, колко бързо спира машината, благодарение на новите си крила.

Първият трябвало да кацне на летище "О'Хеър“ в Чикаго, но се разбил в езерото Мичиган на километри от крайната му дестинация. Реакцията на медиите е светкавична. Вестниците се появяват със заглавия "Казахме ви да го забраните“.  Три от катастрофите се случват, докато самолетите кацат. Две от трагедиите стават едва през няколко дни.

Но тогава самолетите катастрофират много по-често, отколкото сега. Boeing 727 не е забранен за използване, но хората се страхуват от него. Цели туристически компании отменят резервациите си, ако включват подобна машина.

Разбира се, чувствата на хората са най-несигурното нещо в света. Авиокомпания оцелява благодарение на това. Съвсем скоро никой не помни страха от катастрофите. Гражданите вече не се притесняват да се качат на 727, като той се превръща в най-продавания самолет на своето време. Близо 1 831 такива машини са летели във въздушното пространство.

Тези четири трагедии обаче имат много общо с двете катастрофи на 737. Те  би трябвало да бъдат урок, който Boeing е пренебрегнал. Макар още да не са ясни точните причини за падането на самолета на етиопските авиолинии, започват да се появяват съмнения, че пилотите не са били подготвени да работят с автопилота на 737.

Оказва се, че само ден преди това, етиопският самолет отново рязко е тръгнал с нос към Земята, но пилотът е успял да реагира и е спасил своите пасажери. Множество сведения на други негови колеги също показват, че не веднъж се е случвало, заради специалния си софтуер, машините да се наклоняват напред, а пилотите да ги връщат в правилната посока.

И въпреки че самолетът и на Етиопските авиолинии, и на Lion Air са били управлявани от опитни екипи, с повече от 6000 часа във въздуха, подобно на пилотите от трагедиите преди 50 години, те не са били подготвени за това, което новата технология им предоставя.

А Boeing най-вероятно ще оцелее и след тази криза.