Една немалка част от приложенията за мобилна сигурност в дигиталния магазин на Android са напълно безполезни, а някои от тях – откровено зловредни. Това става ясно от изследване на компанията, провеждаща сравнителен анализ и тестове на приложения за защита AV-Comparatives.

В последните години, масовият потребител все по-често използва основно своето мобилно устройство, за да извършва пътешествия си в Мрежата, преглежда работни документи, извършва бизнес и банкиране, забавлява се, комуникира със своите приятели. Съвсем логично, това кара и престъпниците да обръщат поглед към малките джобни компютри в опит да извършват своите криминални действия. В магазина на Android се предлагат множество приложения за защита, които често ви гарантират, че с тях ще сте защитени на 100%. Не, че има 100%, но и тези проценти нерядко, клонят към нулата, а даже понякога са и с отрицателен знак, разбираме от доклада на AV-Comparatives.

Специалистите от организацията са анализирали 250 приложения за сигурност, които може да се открият в Google Play.

Организацията решила да тества тези апликации, изправяйки ги срещу 2000 зловредни и 100 „чисти“ или безвредни APK файла, което дало като резултат 500 000 кръстосани теста. Не било за учудване, че продукти на реномирани компании, като Avast, Bitdefender, ESET, F-Secure, G-Data, Kaspersky, McAfee, Sophos, Symantec, Tencent, Trend Micro и Trustwave се справили повече от добре със зловредните файлове. В крайна сметка, 70 от тестваните продукти блокирали над 80% от зловредните проби, а 80 от тях – над 30%, без погрешни засичания на „добри“ файлове като зловредни. Според компанията, антивирусните продукти, засичащи зловредите с праг по-нисък от 30% са считани за неефективни и даже несигурни. 138 от тестваните апликации били квалифицирани като неефективни, заради нисък праг на детекция или заради прекалено много погрешни детекции. Други от тях пък направо били засечени от легитимни приложения за сигурност, като зловредни – троянски коне, потенциално нежелани приложения, фалшиви антивирусни. Вероятно скоро те да бъдат премахнати от магазина на Google.

AV-Comparatives съветват да не се подвеждате по броя на свалянията на дадено приложение, коментарите под страницата му в Google Play, а от репутацията на компанията в антивирусния спектър по принцип.

„Освен, че участват в тестове на независими институти за проверка, подобни компании имат професионални сайтове с информация за контакт и политики по конфиденциалност. Възможно е и просто да изпробвате приложението – обикновено за няколко седмици безплатно – преди да го закупите. След това потребителят може сам да прецени неговата полезност и някои други допълнителни характеристики на продукта. Някои от тези компании доставят много ефективни безплатни версии на техните приложения. По принцип е вероятно тези приложения да показват повече реклама от платените версии, макар и това да не е обща практика“, заключават от организацията.