Бизнесменът Кирил Домусчиев придоби най-голямата медийна група у нас, с което разшири сферите си на влияние освен в бизнеса и футбола, в рекламния и медийния пазар. Все по-силни стават слуховете, че със закупуването на Нова телевизия той подготвя политически проект, тъй като ще има огромно обществено влияние.

В тази връзка агенция ПИК потърси за коментар депутата от ГЕРБ Тома Биков, който е член на медийната комисия.

- Г-н Биков, бизнесменът Кирил Домусчиев закупи най-голямата медийна група. Как ще коментирате сделката и смятате ли, че Нова телевизия може да бъде индулгенция за бизнеса му?

- Това е търговска сделка. Големи телевизии си купуват от хора, които имат голям финансов ресурс. Не знам някой човек с дребен бизнес да е закупил голяма телевизия. Това е сериозен бизнес. Всичко останало е въпрос на търговска сделка.

Нова телевизия от няколко години така или иначе беше обявена за продажба. Говореше се в обществото, че предстои такава сделка. Имаше различни купувачи и опити за закупуването й. По една или друга причина тези опити не се случиха и тук вече има един купувач, който отговаря на условията на купувача. Сега предстоят и процедури в Комисията за защита на конкуренцията, но това е въпрос на регулаторни органи.

- Съзрявате ли конфликт на интереси и не концентрира ли твърде Кирил Домусчиев твърде голямо влияние, притежавайки и рекламния пазар, и медиите, и най-вече спортните телевизии, които излъчват родния шампионат. Все пак той освен президент на отбор от нашата Първа лига, се разпорежда и с телевизионните права на първенството, а сега и с каналите, които го излъчват...

- Това е специфичен въпрос, когато говорим за футболното първенство. Има си специфични органи, които трябва да проследят как стоят нещата юридически. Тази тема, доколкото съм запознат, също е въпрос на регулация от страна на тези органи. Според мен те трябва да изпълнят ангажимента и там, където има конфликт на интереси, или той да се откаже от другия си бизнес, или да се намери решение, което да не попада в тази зона и да се запази конкуренцията в този сектор.

Това е юридически казус, не е политически.

- Сред водещите слухове през последните дни е, че Кирил Домусчиев се готви за политическа кариера по подобие на Силвио Берлускони и Андрей Бабиш. Смятате ли, че чрез медиите, с които вече разполага, той може да влияе на политици и дори да сменя правителства?

- Медиите по принцип са играч на политическия терен - не медите на г-н Домусчиев, а всички медии. Те оказват влияние не толкова пряко върху политиците, колкото върху общественото мнение. А в една демократична система общественото мнение определя поведението на политиците. Със сигурност това е лост за влияние.

Примерите, които дадохте с Берлускони и Бабиш, са успешни. Имали сме в България опити през медии да се направят политически сили - къде сполучливо, къде не. Включително имаме и партийни телевизии, които заявяват на чия страна са.

Поне на този етап не виждам такава амбиция в случая с Домусчиев. Не мисля, че е воден от това. Телевизионният бизнес е печеливш бизнес, когато става дума за голяма телевизия. Предполагам, че по-скоро той приема това като инвестиция, от която да спечели пари, както всеки бизнесмен.

Не съм видял заявка за политически проект до момента от страна на Кирил Домусчиев.