Белград. В Белград се провежда Международния панаир на туризма – най-голямото по рода си изложение в западната ни съседка. Тазгодишното, 41-во издание на панаира е под наслов „Лятото е по-близо, отколкото си мислите“. Официалното му откриване бе в четвъртък. До 24 февруари посетителите ще имат възможност да се запознаят с предложенията на повече от 650 участници от 38 страни, включително България, предава сръбската информационна агенция Beta.
На церемонията по откриването на изложението, министърът на търговията, туризма и далекосъобщенията на Сърбия Расим Ляич подчерта, че туризмът не е само за развлечение и отдих, но и допринася значително за икономическото възстановяване на страната.
„За първи път през 2018 г. в Сърбия имаме еднакъв брой вътрешни и чуждестранни туристи, и за първи път преминахме магическата цифра от 1,5 млрд. долара нетен валутен приток от туризма", похвали се Ляич.
Съгласно думите му, Сърбия се намира на шесто място в Европа по критерий ръста на посещенията на чуждестранни посетители – нещо, което е „било немислимо преди няколко години".
Ляич подчерта, че тази година в страната се очакват около 3,6 милиона гости, а валутните потоци от туризма – да възлизат на 1,7 милиарда долара.
„Ако няма големи сътресения, аз съм сигурен, че ще постигнем тези цели. За да направим това, трябва да следваме съвременните тенденции, които съществуват в туризма, както и навиците на туристите на глобално ниво", уточни сръбският министър.
Цифровизацията на туристическия сектор е една от съвременните промени в областта на туризма - 52% от туристите казват, че за тях е важно да имат дигитален туристически водач по време на пътуването си, допълни Ляич.
„Сигурността на дестинациите е една от важните възможности за развитие на Сърбия. Искаме да изпратим послание към света, че нашият регион е стабилен и безопасен, защото без това няма развитие на туризма. Данните показват, че 49% от туристите на световно ниво посочват това като един от основните мотиви за избор на дестинация”, подчерта сръбският политик.
Той добави, че Международното туристическо изложение "е един от символите на град Белград, но и на Сърбия, защото събира голям брой хора и свързва страни".
На свой ред кметът на Белград Зоран Радойчич заяви, че Международният панаир на туризма е възможност за популяризиране на този сектор на икономиката както в Белград, така и в цяла Сърбия. „Миналата година в Белград имахме 2,4 милиона нощувки и 1,4 милиона туристи", каза Радойчич.
Според него през 2018 г., в сравнение с 2017 г., броят на туристите се е увеличил с 13%, а броят на нощувките - с 14%. „На изложението в Тел Авив градът бе обявен за една от най-важните туристически дестинации, затова инвестираме в инфраструктура, паркове, площади и фонтани, защото по този начин директно инвестираме в туризма", допълни кметът на сръбската столица.
Радойчич припомни, че в Белград ще бъде построен кабинков лифт, който значително ще подобри туристическия потенциал на този град. „В края на тази или началото на следващата година ще завършим лифта и вярвам, че ще привлече голям брой местни и чуждестранни туристи", добави той.
Партньор на 41-ия Международен панаир на туризма в Белград е София, а българският министър на туризма Николина Ангелкова заяви, че туризмът е едно от ключовите сектори за развитието на страната.
„В България туризмът е много важен отрасъл на икономиката и ключът към нашата икономика. Това е подкрепено и от сръбски туристи, голяма часто от които посещават нашата страна“, заяви Ангелкова, като същевременно припомни, че миналата година България е посрещнала 9,3 милиона туристи.
Тя допълни, че 41-ият Международен панаир на туризма в Белград „възможност за обмен на сръбски и български туристи".
Организаторите очакват между 60 000 и 70 000 души да посетят панаира.

Превод и редакция: Тереза Герова