Има ли опасност от срив на ТОЛ системата заради отказаните самолети "Грипен"

Ако ТОЛ системата се срине лятото, то това ще разклати правителството, а от ситуацията може да се възползват политиците, подкрепящи закупуването на самолетите Грипен


Флагман.бг откри свързаност на фирмите, внедряващи ТОЛ системата и производителя на самолетите


Каква е връзката между провалилата се на самия старт система за е-винетки, ТОЛ системата, която предстои да се въведе лятото и самолетите "Грипен" на гиганта "Сааб"?

Оказва се, че въпреки привидно различните теми, те всъщност имат свързващо звено и това е фирмата, обещала да изпълни проекта за таксуването по магистралите – австрийската „Капш“.

Корпорацията, която е основана през 1892 г. и до днес се управлява от австрийската фамилия Капш, се озовава в центъра на събитията по странни, неведоми и прозрачни колкото кал пътища. Официален представител на компанията в България е бургазлията Борис Марков – бившият временен председател на СДС.

Но да започнем с малко хронология

През 2000 г., в сделка описана подробно в официалния им сайт, гигантът Сааб продава свой подизпълнител – „Комбитех Системи за Трафик“, на „Капш“. Фирмата и до днес е лидер в създаването и дистрибуцията на софтуер за управление на ТОЛ системи. На официалния сайт на „Комбитех“ е описано, че тя е „независима компания“, която обаче е „част от „Сааб АБ“ в сектора „защита и сигурност“.

Тук се вижда малко противоречие, което води до заключение, продиктувано поради липса на доказателства, от догадки.

Работи ли „Капш“, в лицето на подизпълнителя „Комбитех“ със „Сааб АБ“ и какво би означавало това?

Флагман.бг се добра до изключително любопитен скандал с компанията от 2012 г., Тогава в Южноафриканската република (ЮАР) по едно и също време се създава и ТОЛ система, и се купуват бойни самолети (по случайност "Грипен", б.а.). Интересният случай е описан подробно ТУК.

„Подозрението е, че политици може да са получили облаги от ТОЛ компаниите, свързани със "Сааб" и търговските му контрагенти. Компанията е признала, че е платила подкуп от 24 милиона R (ранд е валутата на ЮАР), за да подсигури, че ще бъде избрана да достави самолети "Грипен"“. Това е първото изречение в статията на южноафриканския сайт mg.co.za от 2012 г.

Интересен поглед за събитията, случили се тогава, има и авторът Крис Гибънс в своя публикация от май 2012 г.

Към момента има няколко ясни факта – самолетите "Грипен", са обективно по-лоши за нуждите на България от предложените от САЩ нови Ф-16 Блок V и България изглежда клони към отказване на офертата от СААБ, въпреки че вторите са все още в процес на тестване.

Политически експерти се питат дали няма да се провали внедряването на ТОЛ системата в България, за да се разклати правителството, отмъщение заради това, че не са избрани "Грипените". Ясно е, че в разгара на лятото, ако се окаже, че системата се е сринала, това ще разклати сериозно правителството, а от трусовете може да се възползват други политици и политически сили, които съвсем случайно лобират за закупуването на "Грипен"-ите.

В категории: Политика