Москва. По време на пожара на танкерите „Маестро“ и „Канди“ се намираха повече от 4,7 хиляди тона втечнен газ, съобщи РИА Новости във вторник, позовавайки се на представител на спешните служби на Крим, пише вестник ВЗГЛЯД.
Двата кораба се запалиха в района на Керченския проток. Те бяха под флага на Танзания в неутрални води близо до нос Такил. Предварителната причина за пожар е нарушение при прехвърляне на гориво от единия съд на другия. Общо 31 души е имало на корабите, 12 моряци са спасени, 14 са загинали. Във вторник сутринта спасителите съобщиха, че няма повече надежда за намиране на останалите членове на екипажа.
Украйна бързо заяви, че транспортираният газ на тези кораби е бил за Сирия. Така украинското министерство по въпросите за временно окупираните територии съобщи, че според службата за контрол на чуждестранните активи на Министерството на финансите на САЩ (OFAC) корабите са участвали в доставките за Сирия от 2016 г. насам. Украинците също така отбелязаха, че според данните на международната система за автоматична идентификация, танкера „Канди“ е напуснал руското пристанище Темрюк на 20 януари.
Дмитрий Абзалов, председател на Центъра за стратегически комуникации, не вижда нищо лошо в това, че страните трябва да прибягват до сиви схеми, ако страната получател е под едностранни санкции, които не са одобрени от ООН. Той припомни, че Русия например трябва да използва различни възможности за доставка на електрическо оборудване за Крим, тъй като е невъзможно да бъде закупена директно поради санкции. „И Сирия трябва да бъде възстановена, страната се нуждае от енергийни ресурси и газ за отопление. За какво са предназначени заобикалящите мерки? Съединените щати забраниха на собствените си и чуждестранни компании да работят в Сирия. Официалните канали за доставка се закриват просто, защото не харесват страната“.
За първи път Съединените щати наложиха на Сирия санкции през 2004 г. за „изключителна заплаха за националната сигурност, външната политика и американската икономика“. С началото на вътрешно-сирийския конфликт режимът на санкции постоянно се засилва. През 2012 г. Европейският съюз наложи санкциите си. Те се отнасят до забрана за внос на сирийски петрол и доставка на готови горива и петролни продукти в страната, ограничения за инвестиции, включително в петролния сектор, изграждането на електроцентрали и ембарго върху продажбата на технологии.
„Срамно е, че тези санкции са наложени. В Украйна има военен конфликт и това не позволява ли на МВФ да разпределя финансиране? И защо МВФ не може да отпусне финансиране на Сирия?“- каза Абзалов. „Много несправедливото налагане на санкции води до появата на такива проблеми със сивите доставки“, подчерта експертът, добавяйки, че самите американци са използвали такива схеми при снабдяване на режими с офанзивни оръжия.
В същото време Абзалов се съмнява, че сивите схеми за търговия в Керченския проток са били използвани за редовни доставки на втечнен газ в Сирия. „Възможно е да се доставя газ до Сирия чрез различни обходни маршрути“, обясни той. Според него има много други възможности за снабдяване и не е необходимо да ги прехвърляме по Черно море и ако говорим за доставки през този регион, това са очевидно малки обеми.
Анатолий Цуркин, бивш министър на транспорта на полуостров Крим, също не вярва, че доставките на газ от Русия за Сирия могат да отидат по този начин. „Не е рентабилно да се транспортират петролни продукти, газ, зърно и други товари на малки плавателни съдове, от две до пет хиляди тона“, каза той пред в. „ВЗГЛЯД“.
Въпреки това, независимо дали това е свързано или не със Сирия, всички експерти са убедени, че корабите са участвали в схемите за сиво енергийно снабдяване, което е довело до бедствието. Цуркин описва подробно за незаконния трансфер на стоки в неутралните води на Керченския проток. Според него той се провежда от времето, когато Крим е бил част от Украйна.
Абзалов нарича търговия извън териториалните води постоянна практика. Добър пример за това е това, което се случва край бреговете на Нигерия, подчерта той.
Дмитрий Абзалов отбеляза, че е малко вероятно да се наложи контрол върху корабите директно в неутрални води. „Руската федерация може да провери всички около нея, но това може да доведе до конфликти с други страни, които също ще започнат да инспектират всички наши кораби. Силно се съмнявам, че Япония или Съединените щати ще бъдат много щастливи, ако корабите, които принадлежат към тях, започнат да спират и инспектират в неутрални води. Нещо повече, сега е забранено и ако унищожим тази система, тогава е необходимо да се премахне концепцията за неутралните води и да се създаде единна система за контрол“, каза Абзалов. Той се съмнява, че някой ще бъде готов да се заеме с това и затова най-добрият изход, според него, е по-внимателен контрол в пристанищата при пристигане, за да се гарантира безопасността на корабите.
Цуркин на свой ред обясни, че една от причините за проблема е, че сега кораби с капацитет от 20 до 100 хил. тона и повече, които превозват товари на големи разстояния, особено в арабските републики и Индия, не могат да влязат в Керченския проток защото е плитко. Пристанище Новоросийск, най-дълбоко в Черноморския басейн, „винаги е претоварено, дълги опашки, закъснения“. Ето защо спедиторите са принудени да използват такъв незаконен метод, каза експертът.
В тази връзка Цуркин смята, че появата на ново пристанище може частично да реши проблема. „От страна на Руската федерация се изгражда пристанище„ Таман“ във водите с дълбочина до 25 метра. Новото дълбоководно пристанище ще разтовари Новоросийск и ще даде възможност за законно влизане в пристанищата и извършване на претоварване на товари“, обясни той.