България също отчита 10% спад - косвено доказателство за размерите на реекспорта

Продажбите на нови автомобили в Европа продължават да потъват надолу и през ноември в резултат на въвеждането на новите тестове за емисии WLTP. В предпоследния месец на годината спадът е 8.1% за страните от Европейския съюз и EFTA, сочат данните на браншовата асоциация АСЕА. В България, където новите тестове нямат никакво отношение към продажбите и към данъчното облагане, въпреки това е регистриран спад от 10.2% - косвено доказателство колко голяма е ролята на реекспорта на тукашния пазар.



Това е трети пореден месец на спад в Европа след непрекъснатия растеж до август. Въвеждането на WLTP през септември обаче потопи пазара в хаос, защото повечето водещи производители не успяха да сертифицират навреме всичките си модели. На някои от европейските пазари несертифицирани по новия стандарт автомобили не могат да се продават. На други липсата на данни по WLTP означава, че не може да се придвиди с какъв данък ще бъде облагана колата.

Сред най-потърпевшите е пазарният лидер Volkswagen, чиито продажби намаляват с 11 на сто. При дъщерните марки Audi и Porsche сривът е още по-голям - съответно 41 и 62 процента.

Спад има и при групата PSA (Peugeot, Citroen и Opel), въпреки че тя започна да тества моделите си по новия цикъл още преди година и вече приключва процеса. Renault отчита 28% спад, но дъщерната марка Dacia расте с 14%. При Ford продажбите намаляват с 8.4%, а при Nissan - с цели 28%.


Продажбите на Porsche са намалели с над 60% заради затрудненията покрай новите тестове за емисии

Сред компаниите с лек растеж са Mercedes, Toyota и Jeep, а Jaguar отчита цели 46% ръст - но за сметка на отчетлив спад при братската марка Land Rover.

На годишна база европейският пазар все пак запазва минимален ръст (под 1 процент), но този ефект може да бъде заличен при очаквания слаб декември.

В България продажбите през ноември са 2768, с около една десета по-малко от същия период на миналата година. От началото на 2018 пазарът достига 31 773 автомобила, или с 12% повече от 2017. Като съотношение продажби на глава от населението обаче България си остава последна в ЕС. За сравнение в Хърватия, чието население е с значително по-малко, продажбите надхвърлят 57 000.